THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES ?

Senin, 05 November 2007

TeknoLogi 3G

3G ( Generasi Ketiga )
3G ialah singkatan untuk Third-Generation atau Generasi Ketiga teknologi telefon bimbit. Teknologi 3G secara ringkasnya adalah satu sistem yang membolehkan pengguna berkomunikasi secara video dari telefon bimbit ke komputer riba. Selain itu pengguna juga boleh memuat turun lagu dan video dengan kadar sepuluh kali ganda lebih pantas berbanding teknologi kini.
3G juga adalah teknologi rangkaian telekomunikasi tanpa wayar yang membolehkan video, audio dan data dihantar lebih cepat menerusi satu rangkaian jalur lebar tanpa wayar berbanding teknologi sedia ada.
Teknologi yang semakin popular ini juga memberi perkhidmatan tanpa batasan seperti tayangan televisyen, pertunjukan multimedia, sidang video langsung, pelayaran laman web, emel, pesanan segera (instant messaging), sebagai mesin faksimili dan petunjuk peta.
Telefon 3G lebih nipis, kecil dan menarik yang dilengkapi kamera dan video berkembar kini dilengkapi alat pejabat kecil yang membenarkan pengguna menyambungkan secara la


Manfaat Teknologi 3G untuk Masyarakat Luas
BEBERAPA operator 3G di Indonesia yang sudah mendapatkan lisensi dari pemerintah mulai terdengar gaungnya. Konon teknologi dengan standar 3G (Third Generation) ini membuat layanan telekomunikasi seluler akan semakin canggih dan memanjakan para pengguna jasa telekomunikasi seluler di Tanah Air.
Selama ini para praktisi dan operator sudah sering membicarakan berbagai kelebihan serta fitur dari teknologi jenis ini, seperti kualitas suara yang lebih jernih, kanal suara yang jauh lebih banyak di tiap base station, serta adanya fitur data yang sanggup mengantarkan berbagai aplikasi multimedia ke tiap pelanggan, merupakan hal yang sering menjadi topik pembahasan mereka.ngsung dengan e-mel mereka.

0 komentar: